قرارگاه میثم

چند نکته پیرامون ادعای BBC فارسی درباره تعداد مخاطبینش

صادق صبا مدیر بهایی بخش فارسی بی بی سی در مطلبی افزایش بینندگان رسانه تحت نظرش را در حالی اعلام می کند که شبهات زیادی به این اعلام نظر وی وجود دارد.http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQC0ReLnY0AT6xYLHbxWwj4Zh7Blzireq5ccPjUs6o5CE8rfEpecg

به گزارش خبرنگار « خبرنامه دانشجویان ایران »؛ صبا در مطلبی می نویسد:«طبق یک نظر سنجی جدید که برای یک موسسه معتبر آمریکایی انجام گرفته میزان بینندگان تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در یک سال گذشته تقریبا دو برابر شده و به ۱۱ میلیون ۴۰۰ هزار نفر در هفته رسیده است.»

نکته اولیه و ابتدایی در خصوص افزایش بییندگان بی بی سی فارسی این است که صبا سخنان خود را بر طبق نظر سنجی موسسه معتبر آمریکایی استوار می کند که پس و پیش از این فرضیه نامی از رسم ونشان این موسسه برده نمی شود.

از سوی دیگر اگر فرض وجود این نظرسنجی و این موسسه خیالی معتبر آمریکا را بر صحت و درستی بدانیم، از آنجایی که آمریکایی ها و موسسات دولتی و وابسته به آنها رابطه خوبی با مردم و انقلاب ایران ندارند به احتمال قریب به یقین می توان گفت که این آمار بسیار پایین تر از نظر صادق صبا و نظر سنجی دلخواهش است.

بی بی سی که رسانه ای وابسته به وزارت خارجه انگلیس است، اکثر نظر سنجی هایش را به کمک ارگانهای دولتی انگلیس انجام می دهد که به هر نحوی درصدد سیاه نمایی علیه ایران و ایرانی هستند و میخواهند نشان دهند مردم ایران گوششان به دهان رسانه های خارجی است و نه رهبرانشان.

سئوال دیگری که اساس این رسانه ها را زیر سئوال می برد کدام موسسه نظر سنجی معتبر آمریکایی داخل ایران اقدام به نظر سنجی کرده است؟ این سئوال پاسخی دارد که هم نشان دهنده محدود بودن این نظر سنجی و هم صحیح نبودن عدد اعلام شده است؛ و پاسخ این که این نظر سنجی بیشتر بر اساس ایرانیان خارج از ایران هستند. حقیقت برنامه هایی هم که بی بی سی پخش می کند، نشان می دهد که عمده مخاطبان تحت تاثیر این شبکه ماهواره ای، خارج از ایران هستند.

این اعلام نظر آنقدر شاذ است که سایت ضد انقلاب خودنویس در این باره می نویسد:«سوال این است که در کشورهایی چون ایران که به دلایلی مشخص ممکن است با ترکیب دیدگاه‌های واقعی شهروندان «به کلی» متفاوت باشد، چگونه بی‌بی‌سی فارسی سفارش نظرسنجی داده است؟ بله، بنده هم با جناب «آیت‌الله» _نام بی بی سی از نگاه نویسنده خودنویس_ هم عقیده ام که عموما در کشورهای غیر آزاد نظرسنجی به دلایل ترس یا کتمان بیهوده به نظر میرسد که بخش فارسی منع رطب کرده در این مورد خاص خود رطب خوری چیره دست شده است. به نظر میرسد که اثبات ضریب نفوذپذیری بی بی سی فارسی با این نظرسنجی ها قابل سنجیده شدن نیست. بی بی سی رسانه ای معتبر اما غیرمستقل است، اخبار در آن مستند، دقیق ولی گزینشی است. دلیل آن نیز پرواضح، مالیات مردمان جزیره در جهت پیشبرد منافع مردمان جزیره هزینه میشود که این کاری غیر اخلاقی و ناپسند هم نیست.»

بد نیست یادی کنیم از خبری در مورد برنامه هسته‌ای ایران و نظرسنجی موسسه گالوپ در این مورد. حسین باستانی خبرنگار با سابقه بی‌بی‌سی درباره نظر سنجی گالوپ در مورد مسایل هسته‌ای کشور می‌نویسد:«با وجود این، به نظر می رسد نتایج نظرسنجی های تلفنی راجع به موضوعات "بسیار حساس" در کشورهایی چون ایران، به دلایلی مشخص ممکن است با ترکیب دیدگاه‌های واقعی شهروندان "به کلی" متفاوت باشد. اگر تلفن منزل یک شهروند ایرانی، مثلا یک زن خانه‌دار، زنگ بزند و در سوی دیگر خط، فردی بگوید که از خارج از کشور تماس می‌گیرد و می خواهد نظر او را در مورد برنامه هسته‌ای ایران - که از چند سال پیش یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای حکومت ایران بوده – بداند، از او انتظار چه پاسخی را می‌توان داشت؟»

اما از سوی دیگر حتی در صورت قبول کردن اعداد و ارقام کذایی صادق صبا می توان آن را شکست بزرگی برای تمام رسانه های ماهواره ای خارج نشین ضد انقلاب دانست
.

رقم 11 میلیون بی بی سی در حالی اعلام می شود که تنها یک برنامه ورزشی که هفته ای فقط 3 ساعت آنتن تلویزیون ایران را برعهده دارد تنها در یک برنامه 5 میلیون پیامک دریافت می کند و این همان نکته ای است که تحریریه بی بی سی آن را نداشتن مخاطب تلویزیون ایران می دانند.

میلیون ها پیامکی که برای برنامه های شبانگاهی مانند 90 که در ساعات خواب و استراحت پخش می شود به وضوح هم این نطر سنجی را در صورت صحت رقم اعلام شده اش ضربه فنی می کند و هم نظریه نفوذ 80 درصددی ماهواره در ایران که همواره ریز و درشت بی بی سی آن را تکرار کرده اند.

اما بی بی سی فارسی که این همه جار و جنجال رسانه ای به پا کرده است و در تمام مسائل ایران حتی در کوچکترین مسائلی مانند _عروسک جیگر در سریال نوروزی کلاه قرمزی_سعی در اظهار نظر داشته است و در حال حاضر به عنوان صدرنشین و قله رسانه های ضد انقلاب به حساب می آید به عدد 11 میلیون اکتفا و آن را نشانه موفقیت خود می داند مشخصا هزاران رسانه و تلویزیون ضد ایرانی در حال فعالیت مانند VOAفاصله شگرفی با بی بی سی دارند و از سویی آنقدر مخاطبانشان اندک است که حتی حاضر نیستند آن را به اسم یک موسسه نظر سنجی موهوم اعلام کنند.
 
تمام اهتمام تلویزیون بی بی سی فارسی طی چند سال اخیر برای آن است که خود را در رسانه های مستقل و مورد اعتماد تمام ایرانیان نشان دهد و تلویزیون ملی ایران را از درجه اعتبار و اعتماد ساقط کند.

بدون شک رسانه بی بی سی در قالب رادیو که سابقه حضور در کودتای 28 مرداد را تا حضور در فتنه 88 در قالب تلویزیون علیه ملت ایران در کارنامه خود دارد به این نتیجه رسیده است که با گسترش روز افزون شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای ایران نه تنها نتوانسته ریزش قابل توجهی در مخاطبان تلویزیون ایران ایجاد کند بلکه با وجود شبکه های ماهواره ای مانند پرس تی وی در حال حاضر مخاطبان بی بی سی مورد نظر تلویزیون ایران است.

تمام این زیر و بم ها و شاخ و شانه کشیدن های پیامکی و نظر سنجی و مخاطب سازی که بی بی سی بارها برای خود انجام داده است نشان از اهمیت تلویزیون ایران به عنوان رسانه غالب در ایران را  دارد که این روزها در تمام نقاط کشور با کیفیت مطلوب در حال دریافت است.

حال این اهمیت و مورد توجه بودن تلویزیون نیاز به برنامه ریزی ندارد؟ آیا مسئولان صدا و سیما متوجه هستند چه فرصتی را در اختیار دارند تا نخواهند با رویکردی منفعلانه مخاطب ملی را با دلسردی از پای تلویزیون به پای ماهواره نکشانند؟ بدون شک مردم ایران نه دل خوشی از انگلیسی ها دارند و نه رسانه های وابسته به آنها اما باید متوجه بود که اعتماد مخاطب با هیچ خروس قندی و کیک و ساندیس به دست نمی آید جز با صداقت و حق گویی.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده توسط سرباز ولایت در 17 / 1 / 1392برچسب:صادق صبا,بی بی سی فارسی,پونه قدوسی,نوبت شما,تجاوز در بی بی سی فارسی,نظرسنجی مخاطبان بی بی سی , ساعت | لينک ثابت |